Poslední desítky let nás vytrénovaly k tomu, abychom nevěřili reklamě. Výzkum za výzkumem potvrzuje, že lidé věří reklamním sdělením čím dál tím méně. Zato zkušenosti spotřebitelů ve formě nejrůznějších recenzí považují mnozí z nás za důležitý zdroj informací před koupí výrobku či objednáním služby. A tak podnikatelé napínají své síly, aby recenze na jejich produkt byly co nejpochvalnější. I za cenu toho, že si recenzi napíší sami.
Známí, kamarádi a kamarádi kamarádů pro nás vždy byli důvěryhodným zdrojem informací. Pokud nám řekli, že jogurt ABC je skvělý, nebyl důvod jim nevěřit. Všimněte si ale faktu, že informace o zkušenosti nemusela být ani z první ruky. Stačilo říct, že můj soused je spokojený, nebo že kolega mého souseda určitě doporučuje tu nebo onu sekačku. A my jsme jejich spokojenost nezpochybňovali.
Klasická reklama je drahá a lidé jí příliš nevěří, i když jen minimum lidí je vůči reklamě zcela imunní.
Falešná recenze je pro podnikatele skvělou reklamou, protože
Nyní vstoupil na scénu internet. Virtuální prostor, kde se můžeme bezmezně oddávat sdílení svých názorů a zkušeností, a není proto náhodou, že se stal významným nositelem informací i pro naše nákupní rozhodování. Jak lidé hodnotí tuto žehličku? Kolik bodů udělili hosté tomuto hotelu? Jaká byla snídaně a co čistota pokoje? Jednoduše, na internetu naleznete názor skoro na každý produkt, službu, značku nebo firmu. Kolik z nich je ale skutečných a kolik z nich si napsala sama firma?
Představte si stránku, která shromažďuje názory na restaurace. Vyhledáte si restauraci „U Pepy“ a u ní naleznete bodové hodnocení 9,8 bodu z 10 a recenze hostů:
„Restaurace u Pepy je nejlepší restaurace v Brně.“
„Miluji pečená žebra, co mají u Pepy. A cena je taky dobrá.“
„Dnes jsme poprvé vyzkoušeli restauraci u Pepy a byli jsme nadšeni!!!“
Správně by mělo jít o autentická hodnocení hostů. Ale ne vždy tomu tak je. Vždyť co brání podnikateli, aby napsal chválu sám na sebe? NIC! A píšou je? ANO! Podle nedávného průzkumu dTestu se s falešnou recenzí na internetu setkaly dvě třetiny spotřebitelů.
Co není zakázáno, je povoleno, slyšel autor článku od jednoho z tvůrců falešných recenzí. Co to znamená pro nás spotřebitele? BUĎTE OBEZŘETNÍ! Neříkám, že máme podezírat, nebo být a priori nedůvěřiví. Ale buďte pozorní! Přemýšlejte! Falešné recenze nemusí být vždy jen ty pozitivní, ale protože odhalit mezi negativními recenzemi ty, které někdo napsal ve snaze poškodit konkurenci, není tak snadné, zaměřme se na znaky, které ukazují na neoprávněnou chválu.
Rád bych zmínil jedno vědecké zjištění. Člověk může být více ovlivněn osobní zkušeností jednoho člověka, nežli statisticky vyjádřeným názorem stovek lidí. Firmy i jejich marketéři to vědí, a proto budou falešné recenze psát pořád. Není za tím nic záhadného, jednoduše je to levná a účinná reklama. Můžeme proto s jistotou předpokládat, že v blízké budoucnosti bude klíčové hlavně množství pozitivních referencí. Desítky a stovky recenzí si zařídí firma i sama. Desetitisíce již těžko.
A my, spotřebitelé, přemýšlejme, když konzumujeme média. Tisk, televize, internet a tak dále. Pokud chcete být chytrý spotřebitel, musíte být informovaný spotřebitel. A být informován znamená mít hodně kvalitních informací. Nenajdete je pouze v novinách, pouze na internetu nebo pouze v knihách. Najdete je v průniku různých zdrojů. Proto pátrejte a nebojte se vystoupit z davu nekritických mas spotřebitelů.
Pro dTest zpracoval PhDr. Stanislav Gálik, psycholog.
Zdroj: http://www.dtest.cz/clanek-3599/falesne-recenze-ocima-psychologa?&utm_source=newsletter052014_CZ
Pokud máte cukrovku, musíte počítat s tím, že po konzumaci alkoholu bude vaše glykémie stoupat. Navíc mívají tyto nápoje často též vysokou…
víceBetakaroten je nejznámější z 50 karotenoidů, které mají aktivitu provitaminu A. Absorpce beta karotenu probíhá v tenkém střevě. Množství…
víceJak někoho mohou bolet záda z toho, že si pohodlně sedí celý den v kanceláři, v měkkém křesle? Taková otázka možná napadne ty, kteří se musí během…
vícePodívejme se na alkoholovou závislost z lékařského pohledu – co dlouhodobé pití dělá s tělem i myslí…
víceZdrojem cholesterolu jsou pro člověka tučné živočišné produkty. Tedy maso, mléčné výrobky, máslo, sádlo či vejce. Mnohdy si ani neuvědomujeme,…
víceBakterii Helikobakter pylori můžeme nalézt v žaludku mnoha lidí, celosvětově asi u jedné třetiny populace. Přestože tento nezvaný host většině lidí v…
víceBolí vás hlava? Dejte si pozor na zářivé světlo a barvy. Trápí vás migréna? Změňte své pracovní a domácí prostředí. Co může za nevolnost, poruchy…
víceV poslední době se stále častěji mluví o kmenových buňkách v souvislosti s léčbou artrózy. Jedná se totiž o oficiální metodu schválenou Státním…
víceStudené ruce nebo nohy nejsou nemoc, ale mohou být projevem nějaké choroby. Problém se studenými končetinami trápí mnoho lidí. Mnozí se s ním naučili…
víceMinerály sice představují pouze asi 3% naší váhy, přesto jsou ale pro správné fungování těla naprosto nepostradatelné. Bohužel si mnoho lidí stále…
víceMyslíte si, že při dietě se můžete neomezeně cpát ovocem a zeleninou, protože organismu jen prospívají? Omyl. Pravdou je, že při dietním režimu lze…
víceParaziti jsou živé organismy, které se přiživují na tělech živočichů. Nevyhýbají se ani lidskému. Někteří se vyskytují ve střevech, jiní v trávicím…
víceChceme se radovat a zažívat jen samé příjemné věci. Nechceme být smutní. Jenže jsme, alespoň občas. Naštěstí platí, že všechno zlé na světě je k…
víceNaši klienti se často ptají, proč termoregulační diagnostiku (TRD) nevyužívají běžně klasičtí lékaři. Vždy jim odpovídáme, že na to se musí zeptat…
vícePozitivně smýšlející lidé jsou super. Dokáží motivovat nejen sami sebe, ale i své okolí. Dokáží rozveselit a dobře naladit. Snažím se být pozitivně…
víceChcete-li odebírat naše novinky, vyplňte níže Váš email.
Občanské sdružení péče o vlastní zdraví a aktivní život
© Copyright 2013 pzaz.cz