REKLAMA
 

Běžné nemoci

Hledej:



Zvětšit text

Zdraví – základní informace

Falešné recenze očima psychologa

Poslední desítky let nás vytrénovaly k tomu, abychom nevěřili reklamě. Výzkum za výzkumem potvrzuje, že lidé věří reklamním sdělením čím dál tím méně. Zato zkušenosti spotřebitelů ve formě nejrůznějších recenzí považují mnozí z nás za důležitý zdroj informací před koupí výrobku či objednáním služby. A tak podnikatelé napínají své síly, aby recenze na jejich produkt byly co nejpochvalnější. I za cenu toho, že si recenzi napíší sami.

Známí, kamarádi a kamarádi kamarádů pro nás vždy byli důvěryhodným zdrojem informací. Pokud nám řekli, že jogurt ABC je skvělý, nebyl důvod jim nevěřit. Všimněte si ale faktu, že informace o zkušenosti nemusela být ani z první ruky. Stačilo říct, že můj soused je spokojený, nebo že kolega mého souseda určitě doporučuje tu nebo onu sekačku. A my jsme jejich spokojenost nezpochybňovali.

Falešné recenze vs. reklama

Klasická reklama je drahá a lidé jí příliš nevěří, i když jen minimum lidí je vůči reklamě zcela imunní.

Falešná recenze je pro podnikatele skvělou reklamou, protože

  • se netváří jako reklama,
  • je zadarmo,
  • většina lidí jí věří.

Anonymně, falešně

Nyní vstoupil na scénu internet. Virtuální prostor, kde se můžeme bezmezně oddávat sdílení svých názorů a zkušeností, a není proto náhodou, že se stal významným nositelem informací i pro naše nákupní rozhodování. Jak lidé hodnotí tuto žehličku? Kolik bodů udělili hosté tomuto hotelu? Jaká byla snídaně a co čistota pokoje? Jednoduše, na internetu naleznete názor skoro na každý produkt, službu, značku nebo firmu. Kolik z nich je ale skutečných a kolik z nich si napsala sama firma?

Představte si stránku, která shromažďuje názory na restaurace. Vyhledáte si restauraci „U Pepy“ a u ní naleznete bodové hodnocení 9,8 bodu z 10 a recenze hostů:

Restaurace u Pepy je nejlepší restaurace v Brně.“

Miluji pečená žebra, co mají u Pepy. A cena je taky dobrá.“

Dnes jsme poprvé vyzkoušeli restauraci u Pepy a byli jsme nadšeni!!!

Správně by mělo jít o autentická hodnocení hostů. Ale ne vždy tomu tak je. Vždyť co brání podnikateli, aby napsal chválu sám na sebe? NIC! A píšou je? ANO! Podle nedávného průzkumu dTestu se s falešnou recenzí na internetu setkaly dvě třetiny spotřebitelů.

Jak poznat falešné recenze

Co není zakázáno, je povoleno, slyšel autor článku od jednoho z tvůrců falešných recenzí. Co to znamená pro nás spotřebitele? BUĎTE OBEZŘETNÍ! Neříkám, že máme podezírat, nebo být a priori nedůvěřiví. Ale buďte pozorní! Přemýšlejte! Falešné recenze nemusí být vždy jen ty pozitivní, ale protože odhalit mezi negativními recenzemi ty, které někdo napsal ve snaze poškodit konkurenci, není tak snadné, zaměřme se na znaky, které ukazují na neoprávněnou chválu.

  • Zaprvé, 9 recenzí z 10 si ještě napíše firma sama. Ale 990 z 1000 již ne. Zvažujte, kolik lidí skutečně pochválilo danou firmu. S počtem klesá riziko, že si všechny napsala sama firma.
  • Čerpejte z různých zdrojů. Pokud má firma 20 pozitivních recenzí na nějakých stránkách, ale například pouze 100 „lajků“ na Facebooku (i když je jinak v sociálních sítích aktivní), nebo 10 špatných recenzí někde jinde, opět tady něco nehraje.
  • Vidíte recenzi, kde je přímo uveden odkaz na danou firmu? Například: „V Ostravě nedělají dobré sushi. Navštivte Sushi House v Olomouci www.sushihouse.cz.“ Tak jste právě na jednu falešnou recenzi pravděpodobně narazili. Firma umísťuje odkaz do recenze nejenom proto, abyste mohli pouze kliknout, ale hlavně proto, že jí to zlepšuje pozici v internetových vyhledávačích.

Rád bych zmínil jedno vědecké zjištění. Člověk může být více ovlivněn osobní zkušeností jednoho člověka, nežli statisticky vyjádřeným názorem stovek lidí. Firmy i jejich marketéři to vědí, a proto budou falešné recenze psát pořád. Není za tím nic záhadného, jednoduše je to levná a účinná reklama. Můžeme proto s jistotou předpokládat, že v blízké budoucnosti bude klíčové hlavně množství pozitivních referencí. Desítky a stovky recenzí si zařídí firma i sama. Desetitisíce již těžko.

A my, spotřebitelé, přemýšlejme, když konzumujeme média. Tisk, televize, internet a tak dále. Pokud chcete být chytrý spotřebitel, musíte být informovaný spotřebitel. A být informován znamená mít hodně kvalitních informací. Nenajdete je pouze v novinách, pouze na internetu nebo pouze v knihách. Najdete je v průniku různých zdrojů. Proto pátrejte a nebojte se vystoupit z davu nekritických mas spotřebitelů.

Pro dTest zpracoval PhDr. Stanislav Gálik, psycholog.

 

Zdroj: http://www.dtest.cz/clanek-3599/falesne-recenze-ocima-psychologa?&utm_source=newsletter052014_CZ

 

Více informací - související obecné informace


Související zdravotní problémy

Související obecné informace


Související publicistika

Alkohol a dibetes se nemají rádi. Občas se však snesou

4/4

Pokud máte cukrovku, musíte počítat s tím, že po konzumaci alkoholu bude vaše glykémie stoupat. Navíc mívají tyto nápoje často též vysokou…

více

Beta karoten

20/5

Betakaroten je nejznámější z 50 karotenoidů, které mají aktivitu provitaminu A. Absorpce beta karotenu probíhá v tenkém střevě. Množství…

více

Bolest zad: daň za pohodlné posezení a špatnou postel

5/12

Jak někoho mohou bolet záda z toho, že si pohodlně sedí celý den v kanceláři, v měkkém křesle? Taková otázka možná napadne ty, kteří se musí během…

více

Co se děje s tělem alkoholika: zničená játra, vředy, nádory…

2/5

Podívejme se na alkoholovou závislost z lékařského pohledu – co dlouhodobé pití dělá s tělem i myslí…

více

Dopřávali jste si o dovolené? Pozor na cholesterol!

3/10

Zdrojem cholesterolu jsou pro člověka tučné živočišné produkty. Tedy maso, mléčné výrobky, máslo, sádlo či vejce. Mnohdy si ani neuvědomujeme,…

více

Helikobakter pylori může být nenápadný zabiják

17/7

Bakterii Helikobakter pylori můžeme nalézt v žaludku mnoha lidí, celosvětově asi u jedné třetiny populace. Přestože tento nezvaný host většině lidí v…

více

I tapety mohou vyvolat migrénu

16/10 Moje zdraví

Bolí vás hlava? Dejte si pozor na zářivé světlo a barvy. Trápí vás migréna? Změňte své pracovní a domácí prostředí. Co může za nevolnost, poruchy…

více

Léčba kmenovými buňkami – jak si vybrat odběrové zařízení?

17/10 Moje zdraví

V poslední době se stále častěji mluví o kmenových buňkách v souvislosti s léčbou artrózy. Jedná se totiž o oficiální metodu schválenou Státním…

více

Máte věčně studené ruce nebo nohy?

24/8

Studené ruce nebo nohy nejsou nemoc, ale mohou být projevem nějaké choroby. Problém se studenými končetinami trápí mnoho lidí. Mnozí se s ním naučili…

více

Minerály v lidském těle. Proč jsou tak důležité a kde je…

24/10

Minerály sice představují pouze asi 3% naší váhy, přesto jsou ale pro správné fungování těla naprosto nepostradatelné. Bohužel si mnoho lidí stále…

více

Ovocem při dietě šetřete

9/1

Myslíte si, že při dietě se můžete neomezeně cpát ovocem a zeleninou, protože organismu jen prospívají? Omyl. Pravdou je, že při dietním režimu lze…

více

Paraziti v nás – téma, o kterém se příliš nemluví

10/7

Paraziti jsou živé organismy, které se přiživují na tělech živočichů. Nevyhýbají se ani lidskému. Někteří se vyskytují ve střevech, jiní v trávicím…

více

Proč je dobré cítit se špatně

4/4

Chceme se radovat a zažívat jen samé příjemné věci. Nechceme být smutní. Jenže jsme, alespoň občas. Naštěstí platí, že všechno zlé na světě je k…

více

Rentgen a CT škodí zdraví, ale TRD nikoliv

18/10

Naši klienti se často ptají, proč termoregulační diagnostiku (TRD) nevyužívají běžně klasičtí lékaři. Vždy jim odpovídáme, že na to se musí zeptat…

více

Síla pozitivního myšlení

4/6

Pozitivně smýšlející lidé jsou super. Dokáží motivovat nejen sami sebe, ale i své okolí. Dokáží rozveselit a dobře naladit. Snažím se být pozitivně…

více



Další články - Zdraví – základní informace


Zdravotní problémy - Zdraví – základní informace

REKLAMA

Odběr novinek

Chcete-li odebírat naše novinky, vyplňte níže Váš e–mail.



Odkazy 

Zdroje 

Kontakt 

Občanské sdružení péče o vlastní zdraví a aktivní život

© Copyright 2013 pzaz.cz


Nahoru