REKLAMA
 

Běžné nemoci

Hledej:



Zvětšit text

Proč je dobré dítě naučit tvořit myšlenkové mapy?

24/5

Výchovný poradce a vynálezce metody myšlenkových map Tony Buzan upozorňuje na to, že děti jsou odmalička vychovávány k tomu, aby myslely lineárně, ne nápaditě. Učí se číst pomalu a jsou odrazovány od snění. Jsou trénovány, aby omezily možnosti a kapacitu svého mozku. Jak to změnit?

 

Nekřič. Neběhej. Nedělej to, ublížíš si. Děti jsou neustále z různých důvodů omezovány. Vnucujeme jim hranice, které je možná mají chránit, ale jsou tu hlavně pro to, abychom my sami mohli žít v relativním pohodlí. Ve škole to není o nic lepší. Děti jsou posuzovány strojově, známkami, podle toho, jestli dokázaly splnit určitý úkol krok za krokem, přesně podle návodu či představ učitele. Jejich přirozená nápaditost je svázána do balíčku „smíš - nesmíš“.

Pokud dětem představíte myšlenkové mapy, pomůžete jim do budoucna zlepšit jejich racionální myšlení.

Školní systém asi jen tak nezměníme, můžeme ale své děti podporovat v kreativním a inovativním myšlení, díky němuž budou v budoucnu lepší posluchači i řečníci, zlepší své racionální myšlení, představivost i schopnost řešit problémy a hlavně se z nich stanou perfektní plánovači. Představte svým dětem myšlenkové mapy. A jak jinak než formou hry.

Co je to myšlenková mapa?

Pro případ, že byste o nich ještě neslyšeli, myšlenková mapa je grafické schéma myšlenek dotýkajících se určitého tématu. Jejich cílem je uspořádat chaos v hlavě do přehledné struktury, s níž poté můžete pracovat. Mapa je hierarchická (rozdělená na složky, podsložky atd.) a má jasně vyznačené vztahy mezi jednotlivými prvky.

Řekněme, že se stěhujete, máte v hlavě spoustu myšlenek a nevíte, kde začít. Vezměte si čistý papír a pastelky. Doprostřed papíru napište STĚHOVÁNÍ. Od tohoto slova veďte žlutou čáru na jednu stranu a připište k ní „stěhování věcí“. Čáru si rozdělte do chobotnice – na jedné čáře bude „kuchyně“, další „ložnice“, „obývák“ atd.

Když nevíte kde začít, rozkreslete si, co všechno musíte udělat, a jednotlivé úkoly srovnejte podle důležitosti.

Poté veďte od hlavního slova červenou čáru, kde bude napsáno „úklid“. Odtud povedou např. čáry „vyhazování odpadu“, „umývání oken“, „stírání prachu“. Pokračujte, dokud na papíře nebudou všechny úkoly, které musíte udělat. Snáze se pak ve všem zorientujete. seřaďte je tak, abyste věděli, co musíte udělat jako první.

Vyčistíte si hlavu

Výhodou myšlenkové mapy je to, že zapojuje levou i pravou hemisféru mozku. Využíváte jak analytické, tak kreativní myšlení. Díky tomu často přijdete na věci, o nichž jste vůbec nevěděli, že ve vás jsou. Hlavně si ale vyčistíte mysl od mentálního zmatku a můžete pokračovat v práci s čistou hlavou.

Přečtěte svým ratolestem pohádku a nechte je, ať ji za pomoci obrázku převypráví.

Jak myšlenkové mapě naučit vaše děti?

Dětem můžete myšlenkovou mapu představit v situaci, kdy už umí číst a psát (tedy zhruba kolem 6 až 7 let). Přečtěte jim pohádku a nechte je, ať si během toho malují. Potom je požádejte, ať vám za pomoci svého obrázku příběh převypráví. Je stejný nebo se odlišuje? Pomáhá obrázek dětem vzpomenout si? Pozor, není to úkol, který by měly splnit bezchybně. Cokoliv, co vám řeknou, je správně.

Pak jim můžete dát za úkol popsat pohádku, kterou znají. Ať sepíšou příběhovou linii Sněhurky. Mohou to být třeba 4 lineární čáry: jedna dotýkající se příběhu Sněhurky a paralelně s ní příběh zlé matky. Ke Sněhurčině čáře přibude čára trpaslíků a ještě později čára prince zachránce. Na Sněhurčině čáře bude mnoho záchytných bodů. Například: narození, odvedení do lesa, nalezení trpaslíků, vaření, jablko atd.

Mapa přátel 

V dalším kroku můžete nechat děti nakreslit myšlenkovou mapu jejich přátel. V centru bude dítě, od kterého povede čára k jeho kamarádům, kamarádi budou spolu pospojováni do obrovské pavučiny podle toho, kdo se přátelí s kým, možná někde vykouknou i sourozenci a rodiče.

Neexistuje jedna správná cesta, jak takovou myšlenkovou mapu vytvořit. Možností je nekonečno. Nekritizujte své dítě za to, jak něco zaznačilo. Přistupte na jeho hru, nabídněte mu další nápady a nechte ho, aby všechno zpracovalo po svém.

 

Zdroj: https://www.flowee.cz


Další články

Výzkum: ve vodě z kohoutku jsou zbytky léků

16/11

Víte, kolik ibuprofenu vypijete v kohoutkové vodě? Vědci ze Státního zdravotního ústavu to po dva roky sledovali. A ukázalo se, že zbytky léčiv se v…

více

Jak získat zázračný vitamín D

14/11

Vitamín D je obecně znám jako vitamín zdravých a silných kostí, přesto panuje obecná tendence jeho význam v těle podceňovat. Přitom poslední…

více

Jak se bránit nachlazení, když všichni kolem vás prskají

12/11

Všude kolem vás se ozývá kašlání a smrkání a vy čekáte, kdy vás také dostihne nemoc. Je možné udržet si pevné zdraví, když se ocitnete mezi samými…

více

Rady na měsíc listopad

9/11

Nejslabším orgánem v měsíci listopadu jsou plíce. Většinou se nám hůř dýchá, proto jsme také náchylnější ke kašli a zánětům horních cest dýchacích.

více

Léčivá moc hudby

7/11

Muzikoterapie je psychoterapeutická metoda, jejímž cílem je ovlivnit lidské vědomí.

více

Odběr novinek

Chcete-li odebírat naše novinky, vyplňte níže Váš e–mail.


Další články



Odkazy 

Zdroje 

Kontakt 

Občanské sdružení péče o vlastní zdraví a aktivní život

© Copyright 2013 pzaz.cz


Nahoru