Úzkosti a deprese, nárůst závislostí na mobilu, PC a sociálních sítích. To jsou jen některá zjištění unikátního výzkumu o rizikovém chování žáků 2. stupně základních škol a studentů středních škol v Praze, do kterého se letos bezprecedentně promítla protiepidemická omezení, vč. uzávěry škol. Výzkum probíhá každoročně již od roku 2016. Poslední kolo dotazování proběhlo v prosinci 2020. Komparace dat nabízí unikátní srovnání aktuálního stavu se stavem před příchodem koronavirových opatření a distanční výuky.
Jaká jsou nejdůležitější zjištění průzkumu z prosince 2020:
Narostl podíl žáků, kteří mají problémy kvůli času strávenému na technologiích (např. mobil, počítač, internet), zejména času strávenému na sociálních sítích a sledováním videí (častěji dívky) nebo času strávenému hraním her (častěji chlapci).
Závislost na technologiích je problém nejen z hlediska času, ale také zdravotního stavu či financí. Až 20 % žáků utratilo v loňském roce na internetu více peněz, než si mohli dovolit, což je nejvíce za sledované období od roku 2016.
Žáci se během karantény potýkali zejména se zhoršenou náladou (62 %), úzkostmi a depresivními stavy (34 %) a problémy se spánkem (34 %).
Časté byly také problémy související s poruchami příjmu potravy (nechuť k jídlu, výkyvy hmotnosti), a to zejména u středoškolských dívek (uvedlo až 50 % dívek).
Z výzkumu vyplývají i některá pozitivní zjištění.
V roce 2020 pokračoval dlouholetý trend celkového poklesu užívání alkoholu, marihuany a dalších návykových látek mezi žáky a studenty.
Mírné riziko nárůstu konzumace alkoholu v době pandemie se vyskytlo pouze u nejstarších (často plnoletých) chlapců.
Elektronické cigarety a zařízení na zahřívání tabáku jsou u žáků častější než klasické tabákové cigarety a celkový počet kuřáků se trvale snižuje.
Opět se ve výzkumu ve zvýšené míře projevila rizika kyberprostoru.
Téměř polovina dotazovaných v roce 2020 zažila, že je na internetu někdo pomluvil, nadával jim či ubližoval, což je nejvíce za všechny sledované období od roku 2016.
Třetina žáků uvedla, že je v roce 2020 někdo cizí kontaktoval s nevyžádanou erotickou nabídkou na internetu. To znamená nevyžádaným hovorem o sexu, nabídkou peněz za intimní fotografie atd.
„Dopady na žáky nelze paušalizovat. Určitá část žáků je za distanční výuku ráda a cítí se v ní lépe než při běžné výuce, části distanční výuka vadí, ale zvládají ji, pro část žáků má pak distanční výuka výrazně negativní dopady. Zejména pokud nemají stabilní rodinné zázemí a podporu. Co je důležité, tak podle dat nedošlo ke zhoršení v celkovém ukazateli, to znamená, jak se žáci v roce 2020 cítí doma, jak se cítí mezi spolužáky a jak jsou celkově spokojeni se svým životem,“ říká autor výzkumu Roman Petrenko.
„Co se týká dodržování protiepidemických opatření, tak 89 % žáků uvedlo, že se snaží dodržovat pravidla. Hlavně nošení roušek a omezení setkávání s jinými lidmi. Proto, aby se žáci a studenti i během karantény cítili dobře, jim nejvíce pomáhá poslech hudby, sledování filmů a seriálů, kontakt s přáteli, sport a pohyb,“ dodává Roman Petrenko.
Co by žákům na základě provedeného výzkumu pomohlo?
„Z dat vyplývá, že je aktuálně nutná zejména podpora zajištění funkčních sociálních kontaktů mezi dětmi, žáky a studenty a péče o jejich duševní zdraví, a to jak ve školách, tak v domácím prostředí prostřednictvím sociálních a intervenčních služeb. Rodiny se během epidemie dostávají pod silný tlak, sledujeme nejen nárůst úzkostí a depresí, někdy i tendencí k sebevražednému jednání, ale obecně domácího násilí,“ říká Martin Šimáček, ředitel Centra sociálních služeb Praha. „Ministerstvo školství by mělo připravit plán podpory dětem, žákům a studentům při návratu do škol, který bude reagovat na alarmující zjištění potvrzená i naším výzkumem. Školy, učitelé a poradenští pracovníci musí dostat podporu pro zvládnutí této náročné situace. My k tomu přispějeme v rámci poskytování sociálních a poradenských služeb, a také při systematické spolupráci se školami,“ dodává Šimáček.
Název publikace: Komparace dat z šetření rizikového chování žáků 2. stupně ZŠ a SŠ v Praze
Autoři: Roman Petrenko a Miroslav Líbal
Vydalo: Centrum sociálních služeb Praha, 2021
Dostupné na webových stránkách Centra sociálních služeb Praha:
https://www.csspraha.cz/wcd/publikace/komparace-dat-rizikove-chovani-zaku-v-praze.pdf
Úzkosti a deprese, nárůst závislostí na mobilu, PC a sociálních sítích. To jsou jen některá zjištění unikátního výzkumu o rizikovém chování žáků 2.…
víceNa podzim a na jaře není o virózy a chřipky nouze. Na vině jsou časté změny počasí, střídání teplot a návrat dětí do kolektivu. Imunita dostává…
víceAviváž nejen krásně voní. Také využíváte aviváž jen během praní? To je velká škoda, existuje totiž mnoho dalších způsobů, jak ji můžete ve vaší…
víceMakový olej je v současnosti poměrně novinka v oblasti zdravé výživy, ale je dobré o něm vědět, protože obsahuje řadu zajímavých a užitečných…
víceAčkoli jsou sluneční paprsky v omezeném množství zdraví prospěšné, pokud si jich člověk dopřává až moc, mohou naopak škodit. A u dětí to platí…
víceChcete-li odebírat naše novinky, vyplňte níže Váš email.
Občanské sdružení péče o vlastní zdraví a aktivní život
© Copyright 2013 pzaz.cz