Nedodržení bezpečné vzdálenosti je z pohledu dopravních psychologů jedním z nejčastějších projevů agresivního chování na silnici, které často končí nehodami.
Za první pololetí roku 2016 se nedodržení bezpečné vzdálenosti stalo třetí nejčastější příčinou nehody. Bezohledná jízda, na kterou si řidiči v souvislosti s agresivním chováním na silnicích stěžují nejčastěji, se v tabulce viníků dopravních nehod umístila paradoxně až na 25. pozici.
Příčiny nehod(leden až červen 2016) 1. Řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 7726 2. Nesprávné otáčení nebo couvání 3981 3. Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 3892 Zdroj: BESIP |
Čeští řidiči se zkrátka rádi lepí na zadek autům před nimi. A obliba tohoto „koníčku“ od nás rok od roku narůstá. Nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi auty se posledních pět let drží mezi čtyřmi nejčastějšími příčinami dopravních nehod. A za posledních pět let počet nehod kvůli jízdě „natěsno“ narostl o třetinu. „Mezi rokem 2011 až 2015 přibylo na silnicích kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti 1 798 nehod, což je nárůst o více jak 31 procent za pět let,“ komentoval statistiky šéf BESIP u Martin Farář.
Jak odhadnout bezpečnou vzdálenost, když sedíme za volantem? Zákon žádnou povinnou vzdálenost mezi jedoucími auty nespecifikuje, ale existuje poměrně známé, i když nedodržované pravidlo: mezi dvěma auty by měla být vzdálenost, kterou při dané rychlosti ujedeme za dvě sekundy. „Nebudete na to potřebovat ani hodinky. Stačí si určit nějaký pevný bod u silnice, a když ho auto před vámi mine, napočítat dvě sekundy: tedy odříkat si v duchu, jednadvacet, dvaadvacet. Teprve potom by stejným místem měl projet váš vůz,“ poradil Farář.
Rozdílný minimální odstupMotorka 90 km/h: 80 metrů, 3,2 sekundy 130 Km/h: 135 metrů, 3,7 sekundy Osobní auto 90 km/h: 50 metrů, 2,0 sekundy 130 Km/h: 75 metrů, 2,1 sekundy Autobus 90 km/h: 50 metrů, 2,0 sekundy Nákladní auto 80 km/: 60 metrů, 2,7 sekundy Zdroj: BESIP |
Při rychlosti 50 kilometrů v hodině ujede auto za dvě sekundy vzdálenost 28 metrů, v devadesátikilometrové rychlosti je to 50 metrů a při rychlosti 130 kilometrů za hodinu už 72 metrů. A proč právě dvě sekundy? Jedna sekunda je s rezervou počítána na reakci řidiče, druhá pak na provedení potřebného manévru - zastavení nebo vyhýbání. Dvousekundová pomůcka ale platí pouze pro jízdu v osobním autě. Jiná doba platí pro motorky a jiná zase pro nákladní auta, kde záleží i na hmotnosti nákladu (viz box).
Při reakční době řidiče jde o souhrn několika schopností každého konkrétního člověka, optické reakční doby, psychické reakce a svalové reakce. Většina řidičů si ale neuvědomuje, že jejich pohotovost nestačí. Svou roli hraje také počasí a stav silnice nebo vlastnosti auta, tedy jaké je jeho stáří a stav. Do celkové prodlevy je potom potřeba započítat také prodlevu brzd a náběh brzdového systému a vzít v úvahu také stav a kvalitu pneumatik.
Naše zákony přesnou definici bezpečné vzdálenosti mezi dvěma jedoucími auty nenabízí, i když odborníci o přesném stanovení uvažují. Platí tedy, že řidiči jsou povinni dodržovat takovou vzdálenost, na které v dané situaci bezpečně zastaví a předejdou nehodě. V Německu nebo na Slovensku už zákon bezpečnou vzdálenost jasně definuje. V Německu se na nedodržování bezpečné vzdálenosti zaměřují a používají k tomu I speciální kamery. Německá policie měří na dálnicích bezpečnou vzdálenost mezi vozidly kamerami umístěnými na mostech nebo kamerou z jedoucího policejního auta.
Správná vzdálenost mezi vozy se vypočítává z rychlosti, jakou se auto pohybuje. Auta musí být od sebe vzdálená alespoň polovinu hodnoty rychlosti v metrech. To znamená, že při devadesátikilometrové rychlosti je správná bezpečná vzdálenost minimálně 45 metrů. Vzdálenost musí tamní řidič odhadnout.
Na Slovensku měří policie bezpečnou vzdálenost v naměřených sekundách. Definice zní tak, že jde o vzdálenost, kterou osobní auto ujede za dvě sekundy a nákladní auto či autobus za sekundy tři.
Autor: Martina Procházková
Zdroj: http://auto.idnes.cz
Úzkosti a deprese, nárůst závislostí na mobilu, PC a sociálních sítích. To jsou jen některá zjištění unikátního výzkumu o rizikovém chování žáků 2.…
víceNa podzim a na jaře není o virózy a chřipky nouze. Na vině jsou časté změny počasí, střídání teplot a návrat dětí do kolektivu. Imunita dostává…
víceAviváž nejen krásně voní. Také využíváte aviváž jen během praní? To je velká škoda, existuje totiž mnoho dalších způsobů, jak ji můžete ve vaší…
víceMakový olej je v současnosti poměrně novinka v oblasti zdravé výživy, ale je dobré o něm vědět, protože obsahuje řadu zajímavých a užitečných…
víceAčkoli jsou sluneční paprsky v omezeném množství zdraví prospěšné, pokud si jich člověk dopřává až moc, mohou naopak škodit. A u dětí to platí…
víceChcete-li odebírat naše novinky, vyplňte níže Váš email.
Občanské sdružení péče o vlastní zdraví a aktivní život
© Copyright 2013 pzaz.cz