REKLAMA
 

Běžné nemoci

Hledej:



Zvětšit text

Počet nehod, které jsou způsobeny nedodržením bezpečné vzdálenosti, narůstá.

9/8

Nedodržení bezpečné vzdálenosti je z pohledu dopravních psychologů jedním z nejčastějších projevů agresivního chování na silnici, které často končí nehodami.

 

Za první pololetí roku 2016 se nedodržení bezpečné vzdálenosti stalo třetí nejčastější příčinou nehody. Bezohledná jízda, na kterou si řidiči v souvislosti s agresivním chováním na silnicích stěžují nejčastěji, se v tabulce viníků dopravních nehod umístila paradoxně až na 25. pozici.

Příčiny nehod

(leden až červen 2016)

1. Řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 7726

2. Nesprávné otáčení nebo couvání 3981

3. Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 3892

Zdroj: BESIP

Čeští řidiči se zkrátka rádi lepí na zadek autům před nimi. A obliba tohoto „koníčku“ od nás rok od roku narůstá. Nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi auty se posledních pět let drží mezi čtyřmi nejčastějšími příčinami dopravních nehod. A za posledních pět let počet nehod kvůli jízdě „natěsno“ narostl o třetinu. „Mezi rokem 2011 až 2015 přibylo na silnicích kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti 1 798 nehod, což je nárůst o více jak 31 procent za pět let,“ komentoval statistiky šéf BESIP u Martin Farář.

Bezpečné dvě sekundy

Jak odhadnout bezpečnou vzdálenost, když sedíme za volantem? Zákon žádnou povinnou vzdálenost mezi jedoucími auty nespecifikuje, ale existuje poměrně známé, i když nedodržované pravidlo: mezi dvěma auty by měla být vzdálenost, kterou při dané rychlosti ujedeme za dvě sekundy. „Nebudete na to potřebovat ani hodinky. Stačí si určit nějaký pevný bod u silnice, a když ho auto před vámi mine, napočítat dvě sekundy: tedy odříkat si v duchu, jednadvacet, dvaadvacet. Teprve potom by stejným místem měl projet váš vůz,“ poradil Farář.

Rozdílný minimální odstup

Motorka

90 km/h: 80 metrů, 3,2 sekundy

130 Km/h: 135 metrů, 3,7 sekundy

Osobní auto

90 km/h: 50 metrů, 2,0 sekundy

130 Km/h: 75 metrů, 2,1 sekundy

Autobus

90 km/h: 50 metrů, 2,0 sekundy

Nákladní auto

80 km/: 60 metrů, 2,7 sekundy

Zdroj: BESIP

Při rychlosti 50 kilometrů v hodině ujede auto za dvě sekundy vzdálenost 28 metrů, v devadesátikilometrové rychlosti je to 50 metrů a při rychlosti 130 kilometrů za hodinu už 72 metrů. A proč právě dvě sekundy? Jedna sekunda je s rezervou počítána na reakci řidiče, druhá pak na provedení potřebného manévru - zastavení nebo vyhýbání. Dvousekundová pomůcka ale platí pouze pro jízdu v osobním autě. Jiná doba platí pro motorky a jiná zase pro nákladní auta, kde záleží i na hmotnosti nákladu (viz box).

Při reakční době řidiče jde o souhrn několika schopností každého konkrétního člověka, optické reakční doby, psychické reakce a svalové reakce. Většina řidičů si ale neuvědomuje, že jejich pohotovost nestačí. Svou roli hraje také počasí a stav silnice nebo vlastnosti auta, tedy jaké je jeho stáří a stav. Do celkové prodlevy je potom potřeba započítat také prodlevu brzd a náběh brzdového systému a vzít v úvahu také stav a kvalitu pneumatik.

Bezpečná vzdálenost u sousedů

Naše zákony přesnou definici bezpečné vzdálenosti mezi dvěma jedoucími auty nenabízí, i když odborníci o přesném stanovení uvažují. Platí tedy, že řidiči jsou povinni dodržovat takovou vzdálenost, na které v dané situaci bezpečně zastaví a předejdou nehodě. V Německu nebo na Slovensku už zákon bezpečnou vzdálenost jasně definuje. V Německu se na nedodržování bezpečné vzdálenosti zaměřují a používají k tomu I speciální kamery. Německá policie měří na dálnicích bezpečnou vzdálenost mezi vozidly kamerami umístěnými na mostech nebo kamerou z jedoucího policejního auta.

Správná vzdálenost mezi vozy se vypočítává z rychlosti, jakou se auto pohybuje. Auta musí být od sebe vzdálená alespoň polovinu hodnoty rychlosti v metrech. To znamená, že při devadesátikilometrové rychlosti je správná bezpečná vzdálenost minimálně 45 metrů. Vzdálenost musí tamní řidič odhadnout.

Na Slovensku měří policie bezpečnou vzdálenost v naměřených sekundách. Definice zní tak, že jde o vzdálenost, kterou osobní auto ujede za dvě sekundy a nákladní auto či autobus za sekundy tři.

 

Autor: Martina Procházková

Zdroj: http://auto.idnes.cz


Další články

Těhule, pozor na pády a úrazy. Jak udržet bříško v bezpečí?

17/10

Miminko si vesele plave ve svém luxusním apartmá maminčina bříška, chráněné polštářem z plodové vody a děložní stěnou. I tak ale máte pocit, že…

více

Třezalka tečkovaná - pomáhá více nežli antidepresiva

15/10

Třezalka tečkovaná, latinským názvem Hypericum perforatum, je vesele žlutá rostlinka vyskytující se na slunných místech.

více

Jak si nesežrat planetu? Musíme jíst méně masa, jinak hrozí…

12/10

Přechod k rostlinné stravě, konec plýtvání potravinami, méně průmyslových hnojiv. To vše je podle dosud nejpodrobnější studie o dopadech produkce…

více

Otoky nohou

10/10

V případě otoků nohou jde o poměrně běžnou civilizační chorobu, při které žíly dolních končetin nedokážou dostatečně rychle odvádět krev z nohou zpět…

více

Barefoot, nebo levné tenisky. Jaký je v tom rozdíl?

8/10

Boty s nízkou podrážkou neboli bosoboty, případně barefoot, si získávají stále větší oblibu. Jak je to možné, cožpak jejich majitele nebolí po delší…

více

Odběr novinek

Chcete-li odebírat naše novinky, vyplňte níže Váš e–mail.


Další články



Odkazy 

Zdroje 

Kontakt 

Občanské sdružení péče o vlastní zdraví a aktivní život

© Copyright 2013 pzaz.cz


Nahoru