REKLAMA
 

Běžné nemoci

Hledej:



Zvětšit text

Střídavá péče dětem škodí. Stejně jako internet. A za jesle pro kojence by měl být trest! říká psycholožka Gregorová

28/6

Studie ukázaly, že německé a americké děti ve věku 8 – 18 let tráví až 7,5 hodiny denně na digitálních médiích, jako jsou PC, smartphony, tablety, mp3, GPS apod.

 

Neurologové a neurobiochemici bez diskuze tvrdí, že do dvou let věku dítěte jsou veškerá digitální média absolutně škodlivá. A čas, který dítě do tří let stráví u televize, je časem ztraceným, píše zase Manfred Spitzer v knize Digitální demence. Jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum? Přehrajte si celý příspěvek - ze zdroje níže uvedeném.

Právě Spitzerova kniha poslední dobou burcuje veřejnost k činu. Popisuje v ní, jak digitální média pomalu a neviditelně škodí. Hlavně malým dětem. Čtivě vysvětluje, jak malým dětem zakládá to špatné do budoucna. A proč mají poruchy pozornosti, soustředěnosti, paměti, ale i poruchy emoční.

S termínem digitální demence přišli Jihokorejci. Před 8 lety zjistili, že problémy mladých lidí s pamětí, jsou způsobeny nadužíváním digitálních médií. Pojem zpopularizoval německý neurolog, neurobiolog, psychiatr a psycholog Manfred Spitzer. V našem vysílání se jeho knize věnovali už Cyril Höschl, nebo Václav Cílek.

Spitzer konkrétně říká, že nás digitální média vedou jen k povrchovému zatížení mozku. Surfujeme. Jdeme jen po povrchu a mozek pak nepracuje do hloubky. „Když přeneseme intelektuální práci na digitální média, pak už ji nevykonává náš mozek,“ píše doslova.

Digitální demence 

„S mozkem je to jako se svalem,“ připomíná psycholožka Gregorová. „Když přestanete trénovat, ochabuje a zakrní.“ Jenže proč byste trénovali, když všechno najdete na internetu? Souvisí to s naší pohodlností. Ale taky s tlakem na výkon a na kariérismus.

„Výsledkem toho je, že v dospělosti bude generace našich dětí dementní.“ Ruku v ruce s tím pak jde i devalvace hodnot. Psycholožka Gregorová vidí její příčiny u nás v porevolučním vývoji. Po útlaku jsme „najednou přestali kontrolovat, co by se nemělo“.

Poúnorová devalvace hodnot 

„Převládly hlasy: Když se to prodává, tak to přece nebude škodlivé! Proč by se děti nemohly nalívat Coca - colou, když jsou na ni tak úžasné reklamy?“ dává příklad Gregorová. „Samozřejmě že dneska se uplácí i výsledky studií. Jen kvůli profitu firmy. Aby se prodávalo.“ 

Podle Spitzera jde jen o „tržní humbuk“. Kniha Digitální demence popisuje i různé konkrétní případy vedené ziskuchtivostí (např. zavádění laptopů do škol) a proč byly škodlivé. Vinu na tom podle Gregorové mají i politici, „kteří si osobují právo na to rozhodovat o odborných věcech z různých oblastí“.

Střídavá péče je škodlivá 

Jako příklad uvádí střídavou péči o děti. „Bohužel se to stalo módní záležitostí a soudy jsou k tomu hodně nakloněny. Ale bohužel vůbec nedají na hlasy odborníků. Odborná veřejnost veskrze s tím nesouhlasí. Hlavně v útlém dětství, u batolat.“ Výsledky studií ukazují, že střídavá péče má pro děti jedinou výhodu: dokážou se sbalit rychleji v případě evakuace. „Hlavní negativní jev je, že nemají pocit domova, zázemí, bezpečí,“ popisuje Gregorová. „Než se adaptační mechanismy v mozku dítěte nastaví na nějaký domov, už se zase balí.“

Jesle pro kojence? Nesmysl! 

Další módní záležitostí, která má podle psycholožky negativní dopad na psychiku dítěte, jsou jesle. „Už profesor Matějček psal, že jesle jsou výmysl dospělých. Ty by si děti nikdy nevymyslely. Ale mateřské školy ano, protože ty potřebují. Z hlediska psychického vývoje i evolučního.“

Hlavně plenkové děti, batolata potřebují svou mámu, pocit bezpečí maminkovské náruče. První roky dítěte jsou podle Gregorové nenahraditelné. „Do dvou tří let by to prioritní mělo být doma nebo v kruhu rodiny. Ale dávat kojence do jeslí? To snad by mělo být trestuhodné.“

V důchodu zapomeňte na sudoku 

Jak si ale udržet duševní svěžest i ve vysokém věku? „Žádné křížovky nebo sudoku. Věnujte se vnoučatům. A jestliže je nemáte, tak si nějaké adoptujte. Protože jenom ta kreativní práce podněcuje náš mozek. A běhejte, choďte, protože duše a tělo, to jsou dvě spojené nádoby.“

Jak jsou digitální demencí ohrožení dospělí? Jak dlouho můžete nechat děti hrát počítačové hry? Jaký vliv má psycholog ve sportu? Poslechněte si ze záznamu v audioarchivu iRadiu.

 

Zdroj: http://www.rozhlas.cz


Další články

Zubní protézy - základní rady

15/1

Správnou funkčnost zubní protézy zajišťuje nejen její kvalitní provedení, ale také dobrý stav dásní a patra, které jsou pro přisání zubní protézy…

více

V lednu posilujeme energii ledvin

12/1

V zimních měsících naše tělo přechází podle pravidel čínského pentagramu pod vládu elementu vody a s ním jsou spojené ledviny. V lednu je tedy…

více

Kdo je nejvíce ohrožen psychosomatickými onemocněními

10/1

O psychosomatice se široce dohadují odborníci i laická veřejnost. Část odborníků i laiků ji odmítá vůbec uznat jaké obor lékařství, část je jí naopak…

více

Proč je důležité namáčet ořechy? Přesvědčte se sami

8/1

Je vědecky dokázáno, že hrst ořechů či semen denně má na lidský organismus pozitivní účinky. Ořechy a semena jsou skvělá, obsahují zdravé tuky,…

více

Škodlivá přísada jídel. Důvody, proč dát ruce pryč od…

5/1

MSG (monosodium Glutamate), E621 či rostlinný nebo bílkovinný hydrolyzát. Pod všemi těmito názvy se skrývá starý známý glutaman sodný.

více

Odběr novinek

Chcete-li odebírat naše novinky, vyplňte níže Váš e–mail.


Další články



Odkazy 

Zdroje 

Kontakt 

Občanské sdružení péče o vlastní zdraví a aktivní život

© Copyright 2013 pzaz.cz


Nahoru