REKLAMA
 

Běžné nemoci

Hledej:



Zvětšit text

Jak jezdit na sněhu a ledu? Máme pro vás několik pravidel!

13/1

Jízda na sněhu a ledu má podobně jako na mokru nebo ve tmě či mlze svá specifika. Řidič by kvůli tomu měl rozhodně upravit svůj jízdní styl. Poradíme jak.

 

Zima je v plném proudu

Zima je v plném proudu a náledí i sníh je nyní poměrně běžným jevem i v jinak většinou blátivém Polabí. Změněným podmínkám je proto potřeba přizpůsobit styl řízení.

Sníh nebo námraza na vozovce oproti suchému asfaltu výrazně snižují trakci pneumatik a to i zimních. Samozřejmostí je, že asfalt souvisle pokrytý ledem, je mnohem záludnější i než souvislá vrstva vody v létě.

Další háček je v tom, že led může čekat pod souvislou vrstvou sněhu. Řidič na něj proto nevidí. Když nebude pořádně vnímat chování svého auta nebo nepřizpůsobí jízdu tomuto riziku, nejspíš si toho všimne, až když bude pozdě.

Změněné podmínky, na které většina z nás navíc není pořádně zvyklá, si proto žádají změnu přístupu k řízení. Není nutné se zbytečně stresovat, stačí opravdu dávat za volantem pozor a uvědomit si, že všechny známé zásady platí v zimě dvojnásob.

Důležité je předvídat

Předvídat situaci na silnici patří k základům řízení. V zimě je potřeba dávat pozor víc než kdy jindy, protože se podmínky na silnici mohou velmi rychle změnit.

Nejznámější a zároveň největší hrozbou jsou mosty, na nichž namrzá asfalt dřív než ve volném terénu. Může za to zpravidla větší vlhkost na mostu a v jeho okolí a pak také prostý fakt, že mostovka není tepelně izolovaná půdou. Na dálnicích a silnicích vyšších tříd bývají tyto úseky označeny modrými odrazkami na dělicí čáře. I tak je ale nutné sledovat silnici před sebou a její okolí.

Podobné nebezpečí jako mosty skýtá silnice v lese nebo v místech, která leží dlouhodobě ve stínu. Ve volném terénu vás zase může překvapit navátý sníh na silnici.

Víc než kdy jindy se vyplatí vnímat výstražné značky: nebezpečí smyku, boční vítr, jiné nebezpečí. Značka Zatáčka nebo Dvojitá zatáčka by měla v předstihu varovat před úsekem silnic, na kterém je rozumné zvolnit.

Snažte se jet co nejplynuleji

Plynulá jízda je vždy alfou a omegou řízení, ale její přednosti se naplno projeví právě až v situacích jako je zimní provoz. Základem je nedělat zbytečné pohyby – šlapat na plyn jen tak, jak je to potřeba, a brzdit jen tehdy, když je potřeba opravdu zpomalit. A vždy s dostatečnou rezervou a předstihem.

To samé platí pro řízení – s volantem je žádoucí pohybovat plynule a promyšleně. Když nepodceníte zatáčku, podaří se ji projet plynulým obloukem s postupným stáčením a rovnáním kol. Tím mnoho rizikových situací jednoduše vůbec nenastane.

Jak nebourat

Co dělat když toto všechno selže? Tedy když přes všechnu obezřetnost auto neposlouchá, jak by mělo, nebo se rychlost jeví příliš vysoká? Základem je nezmatkovat. Sami z vlastní řidičské praxe víme, jak je v nečekaných situacích obtížné nezareagovat impulsivně. Ale právě v tomto spočívá polovina úspěchu.

Oblíbená policejní formulace říká, že řidič nepřizpůsobil jízdu stavu a povaze vozovky. Přizpůsobit se dá jedině zpomalením a výrazněji zpomalit lze jedině pomocí brzd. V takovém případě je nutné myslet na omezené trakční schopnosti pneumatik, nebo alespoň na z toho plynoucí důsledky.

Pneumatika může vždy přenést na silnici jen určitou sílu. Řidič rozhoduje o tom, jak velká tato síla bude a kam bude směřovat. Při snížené trakci by měl být směr vždy jediný – buď zpomalovat, nebo zatáčet.

Sloučení těchto požadavků znamená, že auto nebrzdí ani nezatáčí tak, jak řidič chtěl. Dnešní vozy s ABS se s tím dokáží vypořádat, ale za cenu prodloužení brzdné dráhy. Ztrácíte tak cenné metry.

Nespoléhat vždy a všude na elektroniku

Z hlediska jízdy na sněhu je tedy nejdůležitější dávat vozu jemné a citlivé pokyny. Zapomeňte tedy na ostré trhání volantem, plný plyn či náhlé brzdění. Musíte být k vozu za všech okolností jemnější než na suchu. Mnoho lidí to ovšem nebere v potaz a často se spoléhá na elektroniku.

Právě tito řidiči pak velmi často způsobí dopravní nehodu a je to vlastně jen díky tomu, že jsou mylně přesvědčeni, že ABS a ESP jim vždy pomůže automobil srovnat. Jenže elektronické systémy nedokáží obelstít fyziku a na velmi kluzkém povrchu vám žádné přibrzďování kol nepomůže. Jezděte tedy tak, aby kontrolka ESP ideálně neblikala.

 

Autor: Ondřej Pavlůsek

Zdroj: http://www.auto.cz/jak-jezdit-snehu-ledu-mame-vas-nekolik-pravidel-101942  www.týden.cz


Další články

Na vodu v těchto vedrech nezapomínejte. S perlivou to ale…

15/8

Sycená, s bublinkama nebo perlivá. Přívlastků pro vodu s přidaným oxidem uhličitým máme několik. Stejně jako existuje několik tvrzení o tom, co může…

více

Chronický zánět a kyselost tkání

13/8

Mnoho nemocí, zvláště chronických, je podloženo překyselením tkáně. Je to způsobeno hlavně špatným stravovacím návykem, nedostatečným pitným režimem,…

více

Chyby, kvůli kterým nemůžete spát: Děláme je skoro všichni

10/8

Spánek je naprosto nezbytný pro správné fungování organismu. Mnoho z nás s ním má ale problémy. Možná za to může pár následujících nešvarů, kterých…

více

Umíte používat klimatizaci? Oči může poškodit navždycky

8/8

Kromě rýmy, agíny a zatuhlých svalů může klimatizace způsobit i potíže se zrakem. Vysuší vám oči!

více

Infekční nemoci cestovatelů v ČR

6/8

Podle průběžných dat Informačního systému infekčních nemocí se v ČR za první půlrok 2018 vyskytlo 17 případů horečky dengue, 13 nákaz malárie, 132…

více

Odběr novinek

Chcete-li odebírat naše novinky, vyplňte níže Váš e–mail.


Další články



Odkazy 

Zdroje 

Kontakt 

Občanské sdružení péče o vlastní zdraví a aktivní život

© Copyright 2013 pzaz.cz


Nahoru