Naše strava má velký vliv nejen na naše fyzické zdraví, ale odráží se také v ostatních oblastech našeho života, zvláště v oblasti společenské (většina společenských aktivit bývá spojena s jídlem).
Většina z nás chodí v práci s kolegy na oběd, ať už do společné jídelny, či do restaurace, děti jedí ve školce nebo školní jídelně, jedeme-li někam na výlet, rádi se naobědváme po cestě v útulné hospůdce, na dovolené uvítáme ubytování s plnou nebo polopenzí, nebo dokonce „all inclusive“, a snad každá návštěva či oslava je rovněž spojena s jídlem. Děti ve škole, na různých soutěžích a akcích (den dětí apod.) bývají zavaleny horami sladkostí, a o Vánocích a Velikonocích se raději nezmiňovat. A pak jsou tu různé letní tábory, školy v přírodě, zimní dětské lyžařské pobyty na horách… a všude se lidé nějak stravují, a často hromadně a všichni stejně. Sice je dnes již běžné, že si děti ve školní jídelně (i v některých pokrokových školkách) mohou vybrat z více jídel. Ani tak si však jeden někdy nevybere, např. v případě alergie na lepek, vejce či mléko, nebo trpíme-li cukrovkou.
Předpokládejme, že se z nejrůznějších důvodů my a/nebo naše děti chceme nebo musíme stravovat odlišně od ostatních a že se nám všechny technické a legislativní překážky podařilo odstranit.
V restauraci si tedy dáme třeba jen velký salát, což dnes již nepůsobí divně. Trochu jiné je to, nosíme-li si do společné jídelny vlastní jídlo, nebo, v horším případě, jíme raději sami v kanceláři. Jak takovou situaci nesou děti? Pokud se jedná o odlišnost lékařsky zdůvodněnou, spolužáci to většinou s přispěním učitele brzy přijmou a nebývají zde větší potíže. Co když ale někdo z přesvědčení nebo náboženských důvodů například nejí maso? Anebo když rodiče dětem nechtějí dávat sladkosti, jen proto, že vědí, co cukr (a nejen ten) dokáže v našem těle napáchat za škody. Krom toho se jedná o látku návykovou. Takový osvícený přístup bývá bohužel pochopen jen zřídka. Dospělý to pravděpodobně dokáže svému okolí vysvětlit, a z těch, co tomu rozumět nechtějí, si snad nebude dělat hlavu. Pro děti to však může být mnohem těžší, vzhledem k menším sociálním zkušenostem. Hodně pak záleží na povaze dítěte a především na přístupu nejbližších dospělých, jak takovou odlišnost dítě ponese.
Pokud je takovéto situaci dítě vystaveno, ale díky moudrému a citlivému přístupu rodičů (a možná i dalším okolnostem) toto úskalí zdárně zdolá, bude mu to kdykoli v životě velkou výhodou. Všude se totiž setkáváme s nejrůznějšími odlišnostmi a na druhé straně s touhou zapadnout mezi většinu.
Ať už to nazveme touhou po pocitu sounáležitosti (být s někým „stejná krevní skupina“), anebo stádním jednáním, pohnutky bývají zřejmě podobné. Někdy mohou být tato touha a její konkrétní projev zcela nevinné (jedeme-li s přáteli na vodu ve stejných čepičkách nebo tričkách, nebo když úžasná hudba na koncertě roztančí celý sál a nikomu se přitom nic nestane).
Ale v životě nastávají chvíle, kdy je vybočení z aktivit většiny a soudné uvažování nanejvýš namístě. Nedostatečně psychicky vyzrálý jedinec však takový krok nemusí zvládnout, nebo mu dokonce ani nepřijde v určité společnosti vhodný či společensky přijatelný.
Absolutní zákaz účastnit se podobných akcí nebo stýkat se s takovou společností není řešením. Příliš striktní zákazy často vedou k jejich obcházení, vymýšlení si… tedy k ještě větším výchovným problémům.
Ideálním řešením se zdá moudrá a respektující výchova snad již od narození. Je a není to snadné. Kdo byl sám vychováván spíš striktně, v úctě k autoritám a s nevelkým respektem ke svým vlastním potřebám, kdo byl často srovnáván s ostatními a trestán za špatné, ale i odměňován a chválen za žádoucí chování… se zřejmě bude z počátku potýkat s obtížemi při vlastní „převýchově“. Ale nevěsme hlavu, vše se dá zvládnout, pokud opravdu chceme. Pomoci může např. úžasná kniha „Respektovat a být respektován“ od kolektivu autorů: Jana Nováčková, Dobromila Nevolová a manželé Kopřivovi. Stejnojmenné kursy pořádají paní Nováčková a Nevolová obvykle v Praze, ale i jinde v republice, je-li zájem (více informací na www.zkola.cz). Opravdu vřele doporučuji všem, kdo mají co do činění s dětmi, ale také komukoli, kdo chce „jen“ zkvalitnit vztahy se svým okolím.
Pokud mám laicky shrnout hlavní zásady takovéto respektující výchovy, jejímž cílem je šťastné dítě, ze kterého vyroste spokojený a úspěšný dospělý, napadají mě zejména tyto:
Dalšími osvícenými autory jsou např. Naomi Aldort („Vychováváme děti a rosteme s nimi“) a Jean Liedloffová („Koncept kontinua – Hledání ztraceného štěstí pro nás a naše děti“), ale i mnozí další.
Vraťme se však k tématu stravovacích (ale i jiných) odlišností a zejména k dětem ve školce a škole. Je-li lékařsky indikováno, že dítě musí dodržovat určitou dietu, většinou se o tom příliš nediskutuje. Lékař nebo rodič dítěti vysvětlí, proč je změna stravy nutná a že pak bude dítěti lépe, což je jasné a snadno pochopitelné. Paní učitelka to pak vysvětlí i dětem ve školce nebo škole a po určitém zvykacím období (zvyká si naše dítě i jeho vrstevníci) je obvykle všechno v pořádku.
Ovšem nemusí tomu tak být, zejména pokud v celé věci dítě samo vidí spíš diskriminaci a odloučení od ostatních než řešení problému. Nastává to většinou u dětí s nízkým sebehodnocením, tedy pokud dítě staví svou vlastní hodnotu na tom, co o něm řeknou nebo si myslí ostatní. K tomu může zvlášť u citlivých dětí vést výchova založená na srovnávání a nerespektující výchova vůbec.
Podobně na dítě působí projevy lítosti od okolí a zacházení jako s chudáčkem. Vždyť i invalidní osoba se cítí mnohem lépe, jestliže je s ní jednáno jako s osobou normální, tedy co nejvíce rovnou s ostatními. Projevy soucitu v takovém člověku pěstují sebelítost – což je velmi sebedestruktivní pocit. V případě, že my dospělí zaujmeme k věci nezdravý postoj, z odlišnosti se může stát trauma, a už ani nezáleží na tom, jestli důvodem odlišnosti byla lékařská diagnóza nebo rozhodnutí rodičů.
Někdy se i při poněkud nejednotném postupování rodičů dá situace zvládnout, ale je mnohem snazší, když si dospělí napřed to podstatné ujasní spolu, a pak teprve jednotněji působí na děti. Možná ale nejsme absolutně přesvědčeni, že tak velkou změnu zvládneme. Může to být značný psychický nápor na dítě i na nás. A pokud budeme o půlnoci nebo brzy ráno dítěti nebo celé rodině chystat speciální stravu na celý den, se kterou budou navíc všichni nespokojeni…, může nás čekat i fyzické vyčerpání a nervové zhroucení. Je to krajní případ, ale stát se to může. A pokud naše dítě nebude připraveno na přijetí své odlišnosti, může to i pro něj znamenat velkou psychickou i fyzickou zátěž. Proto je dobré si předem dobře promyslet nebo raději sepsat všechna pro a proti a zvážit, jestli a jak velkou změnu my i rodina zvládneme. Je dobré plánovat i tempo postupné změny. Někdy se dají dohodnout určité výjimky (jen by měly mít přesná pravidla, aby nám nepřerostly přes hlavu a aby celá věc ještě plnila svůj účel). A pokud nevíme, můžeme se také zeptat dětí. Za předškolní děti musíme samozřejmě rozhodnout my a také u školáka má nakonec rodič poslední slovo. Ale pokud o důležitých věcech, týkajících se dětí, jednáme s dětmi, místo abychom je jen postavili před hotovou věc, často je lépe přijmou. A mohou i velmi překvapit svou zodpovědností, odhodláním… Jedná se přeci o jejich zdraví a jejich život.
A pamatujme na komplexnost. Zdravá strava je skvělá věc. Sama však dokonalé zdraví nevybuduje. Vždy je třeba myslet i na aktivní a pasivní odpočinek, pobyt na čerstvém vzduchu a na přístup k životu vůbec. Prastaré rčení, že „láska hory přenáší“, platí stále. A k lásce přidejme i zcela esenciální RADOST.
Další užitečný zdroj informací: www.ZdraviVNas.cz
a dále konkrétně:
Chcete-li odebírat naše novinky, vyplňte níže Váš email.
Občanské sdružení péče o vlastní zdraví a aktivní život
© Copyright 2013 pzaz.cz