REKLAMA
 

Běžné nemoci

Hledej:



Zvětšit text

Bolesti

I tapety mohou vyvolat migrénu

Bolí vás hlava? Dejte si pozor na zářivé světlo a barvy. Trápí vás migréna? Změňte své pracovní a domácí prostředí. Co může za nevolnost, poruchy vidění a jednostrannou, pulzující bolest hlavy? Stres, změna počasí, nedostatek spánku, a také řada věcí, které by vás možná ani nenapadly, jako například bíločerné dlaždice na podlaze.

Migréna není jen obyčejná bolest hlavy, jde o několikahodinový záchvat, který probíhá v různých fázích a vyznačuje se četnými příznaky, včetně pulzující jednostranné bolesti hlavy, nevolnosti a zvracení. Když bolesti odezní, nemocný se cítí unavený, nemá chuť k jídlu a nemůže se soustředit.  Migrénou trpí 20 % žen a 7 % mužů.

Pokud jste náchylní k bolestem hlavy, měli byste si vedle běžně známých spouštěcích faktorů, jako je psychické vypětí, změny počasí, nedostatek nebo naopak nadbytek spánku, či příjem některých druhů potravin, dávat pozor také na to, jaké barvy a vzory vás doma či na pracovišti obklopují. Velká část osob trpících migrénou (32–40 %) je totiž citlivá na světlo, zejména jeho ostrost, záři, blikání, a také na jasnost barev a vzorů, které mohou velmi rychle vyvolat záchvat migrény.

Nebezpečné vzory a barvy

K rizikovým barvám a vzorům patří:

  • jasné, zářivé barvy, zejména na stěnách či podlaze. Mezi nejrizikovější patří černobílé dlaždice,
  • tapety či malba s pruhy, ostře zakončenými vlnovkami, a kostkované vzory,
  • pozor také na větší čistě bílé plochy, např. zdi v kanceláři. Souvislé plochy je vhodné přerušit obrázkem, plakátem nebo vhodně umístěnou květinou,
  • řešením je používat v interiérech neutrální, uklidňující barvy, vyvarovat se kontrastních vzorů.

Záchvat migrény mohou u některých jedinců vyvolat i blikající světla či oslnění.

Jak eliminovat nežádoucí vlivy prostřednictvím malých změn v domácnosti i na pracovišti:

  • Ujistěte se, že osvětlení je dostatečné a dobře umístěné.
  • Zářivkové osvětlení by mělo být řádně udržováno tak, aby nehrozilo, že začne blikat.
  • Zářivky by měly co nejvěrněji napodobovat přirozené denní světlo.
  • Vyhněte se leštěným povrchům, hladkým bílým stěnám atd., které mohou odrážet světlo. Vhodnější jsou matné povrchové úpravy.
  • Okna vybavte nastavitelnými žaluziemi.
  • Zvažte počítač s plochou obrazovkou a umístěte ho tak, aby se na obrazovce neodráželo světlo z oken.
  • Nastavte jas obrazovky až na minimální čitelnou úroveň.
  • Mějte dobře nastavitelnou ergonomickou pracovní židli. Pravidelně se od práce zvedejte a udělejte si přestávku.

Samoléčba, či pomoc lékaře?

U lehkých a méně častých záchvatů migrény je vhodné léčit léky proti bolesti, např. s obsahem paracetamolu (Paralen 500), či protizánětlivé léčivo s obsahem ibuprofenu (Ibalgin 400). Na trhu je rovněž dostupný lék s kombinací tří účinných látek – kyselina acetylsalicylová, paracetamol a kofein (Migralgin). Kombinace těchto látek je mnohem účinnější než použití účinných látek jednotlivě či v dvojkombinaci. Při kombinaci uvedených látek se také snižuje počet přípravků potřebných ke zvládnutí bolesti.

Při těžších formách migrény se raději poraďte s lékařem, abyste předešli riziku nadužívání analgetik a vzniku závislosti.

Kdy je dále vhodné navštívit lékaře?

  • Pokud je vám přes padesát let a bolest se u vás objevila poprvé. Nemusí jít totiž o migrénu.
  • Pokud pociťujete bolest po fyzické námaze či sexu.
  • Pokud trpíte vysokým krevním tlakem.
  • Záchvaty bolesti se zintenzivňují a intervaly mezi nimi se zkracují.
  • Máte pochybnosti o příčině bolestí (prodělaný úraz hlavy či páteře).
  • Užíváte-li léky proti bolesti často.

ZAJÍMAVOST: KDO ZE SLAVNÝCH TRPĚL MIGRÉNOU?

Migrénou trpělo mnoho slavných osobností. Mezi nejznámější migreniky patří římský císař Julius Caesar, Petr Iljič Čajkovskij, Napoleon I., Johanka z Arku, Lewis Carroll, Miguel de Cervantes, Vincent van Gogh, Frédéric Chopin a řada dalších.

 

Zdroj: MUDr. Evžen Nešpor

 

Více informací - související zdravotní problémy



Odběr novinek

Chcete-li odebírat naše novinky, vyplňte níže Váš e–mail.



Odkazy 

Zdroje 

Kontakt 

Občanské sdružení péče o vlastní zdraví a aktivní život

© Copyright 2013 pzaz.cz


Nahoru